czwartek, 27 sierpnia 2015

Błonnik

Czym jest błonnik? Nie jest to nic innego jak celuloza, czyli wielocukier budujący ścianę komórkową roślin. Nie jest trawiony przez człowieka (co innego zwierzęta typowo roślinożerne np. owca, która ma w żołądku bakterie symbiotyczne, które pomagają w trawieniu celulozy), pęcznieje w żołądku, powodując uczucie sytości oraz poprawia perystaltykę jelit.
Fragment łańcucha celulozy, źródło: Wikipedia
Najlepszym źródłem błonnika są... rośliny, a więc owoce, warzywa i inne rośliny, w tym popularne są łupina babki jajowatej i nasiona babki płesznik oraz nasiona lnu. W celu szerszego zapoznania z błonnikiem polecam artykuł na blogu Farmaceutka Radzi.  Zwykle w celu przeczyszczenia stosuje się inne surowce m.in. glikozydy antrachinonowe. Należy pamiętać, że przy długotrwałym stosowaniu mogą powodować rozleniwienie się jelit (atonia) i wypłukiwać jony potasu z organizmu. Błonnik można stosować cały czas, są oczywiście przeciwwskazania. Pisałam o nich w poście z ISPAGULem.

Interakcje z lekami
Błonnika nie należy stosować łącznie z minerałami, witaminami (w tym B12), glikozydami nasercowymi (np. z kroplami nasercowymi, nalewką z konwalii, Digoxinem), pochodnymi kumaryny (acenokumarol, warfaryna), karbamazepiną i litem. Należy zastosować 0,5-1 h przerwę

Postanowiłam, że opiszę niektóre preparaty, taki mini-przewodnik po błonnikach, z którymi miałam styczność.
1. Ispagul HERBA STUDIO (lek OTC)
Ispagul
Ispagul już nie istnieje, był fajnym produktem i chyba jedynym lekiem o takim składzie wśród preparatów aptecznych tego pokroju. Mamy jeszcze Agiolax, ale on już zawiera w składzie senes.
Opakowania: pudełko, torebka papierowa 100 g/20 torebek po 4 g każda.
Źródło błonnika i składniki: Łupina nasienna babki jajowatej.
Zalecane spożycie: 4-20 g dziennie.


2. Colon C i inne Colony A-Z Medica (Suplement diety)
Opakowanie
Skład
Połączenie błonnika z babki, inuliny i bakterii probiotycznych (Lactobacillus acidophilus i Bifidobacterium lactis) może wspomóc pracę jelit i odnowić florę bakteryjną np. po antybiotykoterapii.

Błonnik Colon C

Są również wersje Colonu dopasowane do różnych potrzeb organizmu: Slim (wspomagająco w odchudzaniu, zawiera ekstrakt z papai), Men (polepsza stan prostaty), S (dawniej zwany Light, sama babka jajowata), CandiSTOP (wpływa na odporność). Prawie jak Neomag XD
Opakowanie: pudełko 100 g i 200 g.
Źródło błonnika i składniki: Łupina nasienna babki jajowatej, prebiotyk (inulina), probiotyk (2 szczepy bakterii).
Zalecane spożycie: 2x dziennie po czubatej łyżeczce (5 g) 25-30 min przed posiłkiem (rano i wieczorem). Zmieszać z 0,5 szkl. wody/soku i popić dodatkową ilością wody (dobrze, żeby te pół szklanki popić kolejną szklanką wody).

3. Colosan EX i Błonnik Oleofarm (Suplement diety)
Błonnik
Colosan Ex
Ta sama firma, ten sam skład, i gdzie różnica? Pewnie w cenie i opakowaniu, bo skład ma ten sam. Proszek też wygląda tak samo. Skończę Colosan to przesypię sobie do pudełka następny błonnik - takie pudełeczka są wygodne.
Opakowanie: Colosan Ex - 120 g i 240 g, a Błonnik 350  g.
Źródło błonnika i składniki: mielona łupina nasienna babki jajowatej, mielone, odtłuszczone nasiona lnu, błonnik jabłkowy, prebiotyk (inulina), probiotyk (4 szczepy bakterii).
Zalecane spożycie: 2x dziennie po czubatej łyżeczce (5 g) 25-30 min przed posiłkiem (rano i wieczorem). Zmieszać z 100 ml wody, wypić i popić 100 ml wody.
Skład
Proszek
4. Fibraxine (Suplement diety)
Fibraxine, źródło: doz.pl
Jest to suplement diety produkowany na bazie laktoferyny i błonnika roślinnego. Błonnik z Fibraxine - arabinogalaktan jest pozyskiwany z kory modrzewia. Jest błonnikiem, który nie tworzy żelu, ładnie się rozpuszcza w płynach. Spotkałam się z przypadkiem, gdzie ten preparat był stosowany w leczeniu biegunki i pomógł. Preparat nie jest tani, bardziej opłaca się Colon lub Colosan.
Opakowanie: 15 saszetek po 6 g.
Źródło błonnika i składniki: Arabinogalaktan, laktoferyna, słodzik acesulfam K
Zalecane spożycie: 1 saszetkę (lub 2 w razie potrzeby) rozpuścić w 100 ml wody lub dosypać do innego napoju/żywności rano, pić przez co najmniej 2 tygodnie.


5. Jeliton (Suplement diety)
Opakowanie, źródło: www.doz.pl
To samo co było w Ispagulu. Zwykła łupina nasienna babki jajowatej ;)
Opakowanie: paczka 180 g i 18 saszetek po 5 g
Źródło błonnika i składniki: Łupina nasienna babki jajowatej
Zalecane spożycie: maks. do 4x dziennie po czubatej łyżeczce (5 g) 25-30 min przed posiłkiem. Zmieszać z 0,5 szkl. wody/soku i popić dodatkową ilością wody (dobrze, żeby te pół szklanki popić kolejną szklanką wody).








Opakowanie, źródło: www.doz.pl
6. Normolax regular (Suplement diety)
Opakowanie: paczka 100 g i w dwupaku 1+1. Jest również dostępna wersja śliwkowa i egzotyczna, ale to już produkt się inaczej nazywa - Figura Błonnik
Źródło błonnika i składniki: Błonnik pszeniczny, len mielony odtłuszczony, inulina, proszek jabłkowy, łuski nasion babki jajowatej
Zalecane spożycie: 1-2 łyżeczki dziennie - spożywać bezpośrednio lub po zmieszaniu z zimnym lub gorącym płynem, najlepiej na pół godziny przed posiłkiem. Każdą porcję należy popić szklanką płynu.





7. Xenna błonnik (Suplement diety)
Opakowanie
Jedyny błonnik, który był straszny. Smakuje jak Smecta z posmakiem jabłkowym, ani się nie rozpuszcza, ani nie tworzy gęstej papki, tylko zawiesinę! Osobiście nie polecam.
Opakowanie: plastikowe pudełko o zawartości 110 g i 220 g
Źródło błonnika i składniki: Błonnik pszenny, aromaty
Zalecane spożycie: 2 łyżeczki (ok. 11g) na dobę. Preparat należy wsypać do szklanki wody, herbaty, soku, muesli lub jogurtu i przed spożyciem wymieszać. Należy wypijać co najmniej 250 ml wody lub soku owocowego na każde ok. 5,5g preparatu.
Proszek









8. Len mielony odtłuszczony Bioflax (Suplement diety)
Wartości odżywcze
Można też zastosować len w postaci ziarenek, tylko trzeba je przemielić (by zwiększyć możliwości pęcznienia :D) i zalać wrzątkiem. O zastosowaniu lnu pisałam w poście Len zwyczajny.
Przykładowy len mielony










9. Inna postać błonnika
Błonnik można pozyskać z różnych roślin. Napotkałam się niedawno na Błonnik Multi (grapefruitowo-kakaowo-jabłkowo-pszenno-owsiany), w Rossmannie mają błonniki: orkiszowy, gryczano-kakaowy, buraczany, gryczany. Dary Natury mają dostępne błonnik w produktach: babka jajowata, łupina nasienna babki jajowatej, błonnik z nasion wiesiołka. Dość popularny jest błonnik witalny, będący połączeniem nasion babki płesznik i łupiny nasiennej babki jajowatej w stosunku 4:1. Zamiast przepłacać, można połączyć samemu lub kupić gdzieś taniej (np. błonnik naturalny). W sklepach można znaleźć zbożowe pałeczki o wdzięcznej nazwie błonnik.
10. Nasienie płesznika Herbapol Kraków (lek OTC)
Tak jak napisałam wcześniej - można pomieszać w odpowiednich proporcjach z łupiną nasienną babki jajowatej np. Jelitonem, Ispagulem S, Colonem C
Opakowanie: 100 g
Źródło błonnika: nasienie babki płesznika
Zalecane spożycie: Osoby dorosłe, w wieku podeszłym i młodzież powyżej 12 roku życia: 12g nasion (3 łyżeczki) wymieszać z co najmniej 2 szklankami (400ml) płynu i bezzwłocznie wypić. Stosować 3 razy dziennie. Dzieci od 6 do 12 roku życia: 8g nasion (2 łyżeczki) wymieszać z co najmniej 1 1/2 szklanki (300ml) płynu i bezzwłocznie wypić. Stosować 3 razy dziennie. Do wypróżnienia dochodzi po 12-24 godzinach od przyjęcia leku.
-------------------------------
Stosowaliście błonnik? Co myślicie na jego temat? Wolicie stosować długotrwale błonnik czy raz na jakiś czas surowce antrachinonowe (senes, kora kruszyny, alona z aloesu) lub mocno przeczyszczające (sól gorzka, olej rycynowy)? 

6 komentarzy :

  1. Nie stosowałam błonnika, ale informacje ciekawe:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Stosowałam tylko Colosan. Staram się ogólnie unikać w diecie nadmiaru błonnika, w zupełności wystarczą mi owoce, kawa zbożowa i płatki owsiane. Przy stosowaniu błonnika trzeba dużo pić, bo inaczej zaparcia i bóle brzucha murowane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stąd ta dodatkowa szklanka wody jako minimum :)

      Usuń
  3. Ja ciągle pozostaję przy błonniku witalnym, udaje mi się znaleźć tanio - po 39 zł za kg. W tym samym sklepie próbowałam pokombinować, czy taniej nie wyszłoby kupienie dwóch składników oddzielnie, ale akurat nie wyszło. Może gdzie indziej byłoby to korzystniejsze. O ile sobie przypominam to w Natura Market kupuję (nie mam przy sobie swojego tabletu, a tak z głowy nie jestem pewna na 100%...)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To serio tanio - za 100 g 3,90 zł. Jak siemię lniane! Natura Market z Sosnowca? Mają tam teraz ten błonnik na przecenie 35 zł/kg :D

      Usuń
  4. Dobrym źródłem błonnika pokarmowego są również produkty zbożowe. Ja uważam, że my ludzie powinniśmy czerpać błonnik z produktów spożywczych. Dzienne zapotrzebowanie na błonnik wynosi ok. 20-40 g, zgodnie z normami żywieniowymi. Niestety, ale wciąż ludzie mało jedzą warzyw, owoców, czy też produktów zbożowych, mało piją wody i potem ludzie cierpią na zaparcia, szczególnie mowa jest o dzieciach. Gdyby każdy dbał o prawidłowe żywienie, to by nie było tych suplementów diety ;) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Proszę o nieobraźliwe komentarze. Obrażania nie popieram.
Nie chciałabym również SPAMu. SPAM jest dobry ze SPAMem wśród SPAMu, ale nie tutaj, więc komentarze z tego działu będą usuwane. Pod SPAM podchodzą również prośby o wspólną obserwację (i tak patrzę na blogi komentatorów - jeśli są).
Nie przejmujcie się, że od razu komentarze się nie wyświetlają - są weryfikowane.