środa, 8 listopada 2017

O dyni słów kilka

Mamy listopad, a wraz z początkiem listopada zaczął się sezon na dynię. Pytanie, jakie zadałam sobie w tym roku to "Co ja zrobię z taką ilością dyni???".
Wykrajanie lampionów jest zbyt czasochłonne, poza tym 01.11 spędziłam poza domem (nie na cmentarzu, nie na imprezie) i nie mogłabym oglądać jak ładnie się świeczka wypala w strasznej, dyniowatej głowie (dla wielbicieli gier Blizzarda - jak co roku odbywa się Pumpkin contest z pięknymi wzorami).

Co zrobiłam z dynią:
- zamroziłam,
- ugotowałam kilka dań z dyni, został jeszcze kompot,
- przygotowałam nasiona do ususzenia i zjedzenia.

By Evan Swigart from Chicago, USA (Pumpkin 2)
[CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons
Jak przyrządzić dynię i jakie ma zastosowanie?

Przepis na kotleciki
Dynię myjemy, usuwamy pestki, włókna i co najcięższe - skórkę. Ciekawą alternatywą jest użycie dyni Hokkaido, nie trzeba obierać ze skórki, mniejsza, lżejsza. Jeszcze inna dynia - makaronowa, której nie próbowałam, może w przyszłym roku będzie okazja na spaghetti z dyni ;)

Interesujące przepisy kulinarne (wypróbowane, polecam):
Zupa "cud" - rewelacyjna zupa z wołowiną i makiem;
Zupa krem z brokułem i dynią - zamiast grzanek można użyć prażonych pestek dyni;
Kotleciki - wyglądem przypominają połączenie placków ziemniaczanych i kotletów mielonych;
Kompot z dyni - aromatyczny i rozgrzewający;
Zupa krem - popularne, proste danie.

Zastosowanie dyni w lecznictwie ludowym
Najczęściej stosuje się świeże lub suszone nasiona dyni (Cucurbitae aemen/Semen Peponis) pozbawione łupiny nasiennej w celu leczenia tasiemczycy czy glistnicy, ogólnie mają działanie przeciw pasożytnicze (za to odpowiedzialne są kukurbitacyny) oraz wspomaga funkcjonowanie prostaty (głównie przez działanie moczopędne i łagodne przeciwzapalne beta-sitosterolu*). Wzbogaca dietę w cynk, karotenoidy i błonnik.
Polecam artykuł na stronie Czytelni Medycznej Dynia - zdrowa, ale zapomniana, tam dowiecie się o szerszym zastosowaniu.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Proszę o nieobraźliwe komentarze. Obrażania nie popieram.
Nie chciałabym również SPAMu. SPAM jest dobry ze SPAMem wśród SPAMu, ale nie tutaj, więc komentarze z tego działu będą usuwane. Pod SPAM podchodzą również prośby o wspólną obserwację (i tak patrzę na blogi komentatorów - jeśli są).
Nie przejmujcie się, że od razu komentarze się nie wyświetlają - są weryfikowane.