Niedawno na zajęciach ze szkółkarstwa sadowniczego dowiedzieliśmy się w jaki sposób można zbadać żywotność nasion. Wpływa ona na ocenę wartości użytkowej nasion (pozytywnie!) - im więcej żywych nasion, tym lepiej. Żywotność badamy:
a) orientacyjnie za pomocą zmysłu wzroku,
b) próbując pobudzić kiełkowanie,
c) biochemicznie (barwnikami wskaźnikowymi takimi jak:
- 0,15% roztwór tetrazoliny - tkanki żywe zabarwiają się na różowo-czerwony,
- 1:2000 roztwór indygokarmin, który wybarwia martwe tkanki na kolor niebieski, granatowy)
d) wykonując obraz rentgenowski/rezonansu magnetycznego
![]() |
Żywe tkanki wybarwiają się na czerwono po namoczeniu w roztworze tetrazoliny.
Bezbarwny chlorek tetrazoliowy redukuje się do czerwonego formazanu. Źródło
|
Na zadanie domowe mieliśmy zbadać żywotność nasion jabłek metodą biochemiczną z roztworem indygokarminu. Jabłka miałam z targowiska, z pięciu jabłek udało mi się pozyskać 12 dobrze wyglądających nasion, 2 pływały na powierzchni wody, więc od razu je zdyskwalifikowałam, a reszta nasion była niedorozwinięta (albo ich w ogóle nie było).
![]() |
Tyle zjadłam! |
![]() |
Od razu widać, które nasiona nie zostały wliczone |
![]() |
Materiały |
Od prowadzącego dostaliśmy materiały - 1 probówkę z roztworem indygokarminu oraz pustą probówkę. Jeszcze mam sprawozdanie do napisania ;)
Jak wykonać?
![]() |
Indygokarmin |
![]() |
Nasiona po 24 h |
Indygokarmin zabarwia tylko martwe tkanki, w tym tkanki zamierające i uszkodzone mechanicznie.
![]() |
Porównanie nasion |
![]() |
Przed |
![]() |
Po |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEir53rlczK4QV-53i_Wxk91bS0vkgOXjgHwRYygt02K1jCIDolz7VtzifM1JdxxrrNDQbDGXEGF1vnO7lLWZECbR2AEKD0EB2PZrHZTPe7s96lPn9y4qiZx89ecMkHfCqFHKWGU2QyTU1s/s320/obraz_8.jpg)
Po 24 h moczeniu w wodzie i oskubaniu nasion (strasznie się obiera jak paznokcie są obcięte), wsadziłam do indygokarminy i umieściłam w ciemnym miejscu w temperaturze 20 st. C na 6 h (nie potrafiłam wysiedzieć i zasnęłam). Nasiona wyglądały tak (patrz na prawo) ->
100% martwe?
Wnioski:
1. Pozory mylą, nawet najładniejsze nasiona mogą mieć zdecydowanie mniejszą wartość siewną.
2. Jabłka kupowane wiosną/wczesnym latem mogą pochodzić z poprzedniego roku. Przechowywanie w chłodni może powodować spoczynek nasion.
3. Dobrze zrobić dwie próby, a jeszcze lepiej trzy... i uśrednić wynik.
4. Wyniki mogły być zafałszowane przez mechaniczne uszkodzenie tkanki
5. Mogłam źle dosłyszeć i zarodki są żywe, oprócz tych mocno wybarwionych.
WSZYSTKIE NASIONA SĄ ŻYWE. Oprócz trzech z drugiej próby.
3. Dobrze zrobić dwie próby, a jeszcze lepiej trzy... i uśrednić wynik.
4. Wyniki mogły być zafałszowane przez mechaniczne uszkodzenie tkanki
5. Mogłam źle dosłyszeć i zarodki są żywe, oprócz tych mocno wybarwionych.
WSZYSTKIE NASIONA SĄ ŻYWE. Oprócz trzech z drugiej próby.
Źródła:
1. Notatki z ćwiczeń
3. Określenie żywotności nasion, Otwarta Encyklopedia Leśna
4. Emilian Pitera, NOWA METODA STRATYFIKACJI NASION (CZ. I). SPOCZYNEK NASION W OWOCACH PRZECHOWYWANYCH W CHŁODNI, magazyn Szkółkarstwo nr 05/2004
5. Rejman Aleksander, Ścibisz Kazimierz, Czarnecki Bolesław, Szkółkarstwo roślin sadowniczych, Poznań: PWRiL, 2002, ISBN 83-09-01763-4
4. Emilian Pitera, NOWA METODA STRATYFIKACJI NASION (CZ. I). SPOCZYNEK NASION W OWOCACH PRZECHOWYWANYCH W CHŁODNI, magazyn Szkółkarstwo nr 05/2004
5. Rejman Aleksander, Ścibisz Kazimierz, Czarnecki Bolesław, Szkółkarstwo roślin sadowniczych, Poznań: PWRiL, 2002, ISBN 83-09-01763-4
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Proszę o nieobraźliwe komentarze. Obrażania nie popieram.
Nie chciałabym również SPAMu. SPAM jest dobry ze SPAMem wśród SPAMu, ale nie tutaj, więc komentarze z tego działu będą usuwane. Pod SPAM podchodzą również prośby o wspólną obserwację (i tak patrzę na blogi komentatorów - jeśli są).
Nie przejmujcie się, że od razu komentarze się nie wyświetlają - są weryfikowane.