niedziela, 21 września 2014

Skarby z pasieki cz. II - węza pszczela, czyli robimy świece!

Na allegro od pasieki Łysoń kupiłam mleczko pszczele oraz zestaw do samodzielnego wykonywania świec. Jak w poprzedniej części przeszliście do linku z filmem od Ziołowego Zakątka na YouTube to zdążyliście zauważyć co Atria trzyma w rączkach. Jest to węza pszczela - sprasowane płaty wosku pszczelego. Jak wygląda zabawa z prostymi świeczkami? Trzeba mieć węzę, dopasowany knot, nożyczki lub coś do cięcia, linijkę (choć nie zawsze) oraz umysł z pomysłami, bo wosk pszczeli jest plastyczny jak myśli. Świece spalają się bez dymu, nic się nie wylewa, a samo wykonanie jest proste! Bardzo dobry pomysł na prezent DIY.
Elementy do tworzenia świec (różnych) można kupić w sklepie Kraina Świec lub u pszczelarza.
Instruktaż w obrazkach, jak macie jakieś pytania to piszcie.
Zestaw: 1 knot, 2 węzy grawerowane, 1 węza gładka, instrukcja



węza grawerowana po prawej, węza gładka po lewej
1. Prosta świeca z węzy grawerowanej

Wszystkie świece robimy na gazecie/kartonie lub czymś do czego wosk może się przykleić i nie będzie nam żal. Kładziemy płat na gazecie, a na brzegu węzy kładziemy knot.





Zaginamy wosk równo z knotem (lewa strona), następnie zwijamy w rulon (prawa strona).











Przycinamy knot do długości 1 cm (zagalopowałam się i ucięłam za mało). Tadaaam! Świeca gotowa.










2. Świeca spiralna z węzy gładkiej


Dzielimy płat węzy na pół wzdłuż przekątnej (do tego była mi potrzebna linijka i coś ostrego do zaznaczenia linii przecięcia (po lewej). Zaginamy przekątną 1 raz (po prawej).



Na brzegu węzy kładziemy knot.












Zaginamy wosk równo z knotem (lewa strona), 
następnie zwijamy w rulon (prawa strona).





Przycinamy knot i świeca spiralna gotowa!

3. Własne inspiracje
Zrobiłam z kawałka węzy na spróbowanie świeczkę o 3 fałdkach. Formowałam fałdki podczas zwijania. Myślałam, że nie wyjdzie, a wyszło, bo tak jak pisałam na początku - wosk jest plastyczny (już widzę formowanie świeczki z mieszanki parafinowej i wosku... odcisków bym dostała). Na stronie pana Łysonia zauważyłam, że można też zrobić świece o kształcie prostopadłościanu. Gapa ze mnie i zrobiłam z 3 płatów dwie świeczki spiralne, 2 świece proste (1 przypomina wychudzoną kolbę kukurydzy), 1 świeczkę trójboczną. To by było wszystko co udało mi się zrobić. Węzy zużyłam, a knot jeszcze został.










Przypomniało mi się. W rekonstrukcjach historycznych (XIII-XVII w.) stosuje się świece wykonane z wosku pszczelego. Można takie zakupić na stronie sklepu Medieval Market. Nadadzą się do latarenek i do świeczników. Można także samemu zrobić, ale kto by się zajmował starą metodą moczenia knota w wosku? Kurczę, czasem mi żal, że nie mam miejsca w domu by uszyć sobie porządny strój i móc w końcu jakoś się angażować w rekonstrukcję. Nawet buty mam za duże (jak kajaki), ponieważ podałam zły rozmiar w cm XD)

Mały pseudoXIV-wieczny smaczek na koniec (jeśli jesteśmy przy rekonstrukcji):

Z dnia maturzysty w swojej sukni spodniej i z wystającym giezłem (zepsułam w nim dekolt) i z sesji zdjęciowej w sukni spodniej z dopinanymi rękawkami (giezło ma być niewidoczne! to tak jak pokazywać cycki - to samo dotyczy nogawiczek) pożyczonymi od koleżanki.








P.S.
Mam nadzieję, że artykuł rękodzielniczy się spodobał :)

11 komentarzy :

  1. Super zdjęcie z tym karabinem :). Przydał by mi się zapas świec. Ja tak lubię surwiwal a nie wpadło mi do głowy by świece nabyć... swoją drogą to z tego co wiem w trakcie palenia czegokolwiek, nawet świecy, wydzielają się rakotwórcze dioksyny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te świece się palą bezdymnie i są zalecane do oczyszczania pomieszczeń z dymu papierosowego czy do jonizacji powietrza, fal elektromagnetycznych i innych takich pierdół. Moja mama nałogowo pali papierosy i lubi oglądać telewizję. Eksperymentalnie poprosiłam ją by wypuściła trochę dymu w okolicy świeczki, poruszałam nią trochę w dymie i dym znikał w miejscu ognia (brzmi bezsensownie, ale tak było :D). Dlatego takie świeczki mi się przydadzą na przyszłość :)

      Usuń
    2. A to taki wynalazek fajny ;).

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Pasieka ma również w ofercie formy do wosku na różne okazje w zależności od pór roku (jajka, kurczaki, zajączki na wielkanoc). Niestety są drogie. Za to warto pobawić się właśnie z węzą, bo się opłaca.

      Usuń
  3. Fajne wyglądasz z tym karabinem:) Chciałabym kiedyś spróbować zrobić takie świece, są naturalne i zdrowe dla człowieka niż te zwykłe parafinowe:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I pomyśleć, że to było ponad 2 lata temu (zdjęcie) :D
      Dokładnie tak, są lepsze, tylko szybciej się palą.

      Usuń
  4. nie wygląda na trudne (jestem straszną łamagą) :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale fajny pomysł na własne świece:-) może sobie taką zrobię?:-)

    OdpowiedzUsuń

Proszę o nieobraźliwe komentarze. Obrażania nie popieram.
Nie chciałabym również SPAMu. SPAM jest dobry ze SPAMem wśród SPAMu, ale nie tutaj, więc komentarze z tego działu będą usuwane. Pod SPAM podchodzą również prośby o wspólną obserwację (i tak patrzę na blogi komentatorów - jeśli są).
Nie przejmujcie się, że od razu komentarze się nie wyświetlają - są weryfikowane.